بدون دیدگاه
سیاست های کلان موسسه نوآوران آموزشی شمس الشموس
- مدیران مدارس میبایست با توجه به سیاست های کلان ابلاغی (این سند) و درچهارچوب وظائف و اختیارات فعالیت نمایند. ( سند اختیارات و وظائف مدیران)
- کلیه کارکنان مدارس میبایست سند وظائف و اختیارات خود را از مدیر دریافت نمایند.
- در هر مدرسه باید کلیه اقدامات اولیه و ضروری برای شکل گیری مدرسه ( نقطه صفر مدرسه)، مستند و در قالب هائی همچون فرآیندها، آئیننامه ها، چک لیست ها، دستورالعمل ها، صلاحیت ها و آموزش ها و شرح وظائف و ساختار و ارتباطات منابع انسانی، برنامه های تربیتی و آموزشی و مدیریتی و اجرائی، معماری و تجهیزات مورد نیاز، برنامه درسی و اهداف درسی دروس و طرح درس ها، نظام ارزیابی و بهبود مستمر، نظام گزارش دهی و … که برای فعالیت اولیه هر مدرسه لازم است، در قالبی که به پیوست ارائه میشود تنظیم گردد.( سند عناوین کلی مدرسه)
- در برنامه ریزی مدارس باید به سند اهداف و سیاست های ابلاغی توجه شود.
- شعار مدرسه”یادگیری برای زندگی معنوی”بوده که شامل سه کلید واژه است، لذا در برنامه ریزی ها به نقش دانش آموز در یادگیری، به جنبه های مذهبی و اخلاقی و آموزش مهارت های زندگی باید توجه شود.
- مدیر باید دارای سیستم مستندسازی، سیاست ها، مصوبات جلسات، آئیننامه ها، فرآیندهای انجام کار، گزارشات و … باشد.
- مدیر مرکز توجه به جذب منابع انسانی با بالاترین کیفیت و مدارک مرتبط و مناسب و دقت در نگهداری آنان داشته باشد. ( سند منابع انسانی)
- مدیر مرکز باید سعی بر کوچک کردن سیستم های اداری و بهینه کردن هزینه های جاری داشته باشد.
- سبک مدیریتی مؤسسه مدیریت مشارکتی بوده، لذا مدیر موظف است سازوکاری اتخاذ نماید تامشارکت همه ذینفعان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها لحاظ شود.
- برنامه ریزی لازم برای داشتن محیطی صمیمی، که در افراد حس تعلق داشتن به محیط کار ایجاد شود.
- حرکت در مسیر ارزش های والای انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و مبری کردن محیط مدرسه از جناح بندی های سیاسی بگونه ای که هیچ کس اجازه تبلیغ و ارشاد دانش آموزان به جناح خود را ندارد. البته این موضوع بدین معنی نمیباشد که جهت آگاهی سیاسی دانش آموزان اطلاعرسانی صورت نپذیرد. بلکه محیط از نظر علمی باید این زمینه را فراهم نماید که در بحث و گفتگوهای تنظیمی نقطه نظرات و اعتقادات جناح های مختلف سیاسی بدون اعمال نظر خاصی تبیین و روشن گردد.
- پرهیز از بکارگیری نیروهای تند سیاسی که باعث شود مدرسه جناحی تلقی شود.
- برنامه ریزی برای بازدید از مدارس دیگر و غرق نشدن در فضای درونی مدرسه و برقراری ارتباط بیرونی و استفاده از تجربیات دیگران.
- توجه شود که در تربیت، همه افراد و همه رفتارها نقش دارند و مسئولیت تربیت با فرد خاصی نمیتواند باشد. لذا برنامه ریزی طوری انجام گیرد که نقش همه افراد در آن لحاظ گردد.
- معلمان کلاس، معلمان پایه و راهنما مدیریت تربیت را به عهده دارند نه این که خود به تنهایی بخواهند به تربیت دانش آموزان بپردازند لذا باید ابتدا نقش اولیاء، نقش معلمان، نقش کارکنان و نهایتاً نقش خود دانش آموزان را در امر تربیت مشخص و آن را مدیریت کنند.
- با توجه به نقش تعیین کننده اولیاء در اثربخشی اقدامات مدرسه، مدیر در گزینش دانش آموزان به همراهی و هماهنگی اولیاء آنان با اهداف و روش های مدرسه توجه میکند.
- تا حد ممکن از قضاوت در مورد شخصیت و عملکرد افراد اعم از کارکنان، اولیاء و دانش آموزان پرهیز کرده و در رابطه با مسائل مورد نظر گفتگو نمایند.
- برقراری عدالت در توجه به دانش آموزان و اختصاص وقت متناسب با نیاز آنان و برقراری رابطه محبت آمیز با همه آنان و پرهیز از تفاوت گذاشتن در رابطه با دانشآموزان بر اساس توانائی تحصیلی، روحیات اخلاقی و مانند آن.
- ضمن عمل به مسائل اخلاقی و شرعی توسط همه ارکان مدرسه، به گونه ای عمل نمایند که فضای مدرسه سوق دهنده به مسائل شرعی و دینی بوده، در کنار آن به تقویت باورها و ایجاد رفتارها و عادات مناسب بپردازند.
- با رعایت آزادی های فردی و ایجاد فعالیت های تکمیلی مناسب، به توسعه مهارت های زندگی و مسئولیت پذیری آنان توجه شود.
- با پرهیز از اجبار در تربیت مذهبی، بر مراجعه به فطرت و عقل برای انتخاب دین تأکید گردد.
- در تربیت دینی، آشنایی دانش آموزان با مفاهیم دینی از طریق داستان ها و عبرت ها، یادآوری نعمت ها، موعظه حسنه، تذکر، تعقل و تعلیم حکمت مورد توجه قرار گیرد.
- به نیاز دانش آموزان در مشارکت در امور مربوط به خود در مدرسه به جهت رشد شخصیتی آنها توجه شده و به گونه ای برنامه ریزی شود تا دانش آموزان در فرایندهای مرتبط امکان مشارکت در تصمیم گیری و اجرا داشته باشند.
- در آموزش به درک مفاهیم توسط دانش آموزان توجه گردیده و از انتقال صرفِ اطلاعات و دانش به آنان پرهیز شود.
- معلمان پایه و راهنما در زمینه ایجاد انگیزه و علاقه مندی دانش آموزان پرداخته و بیشتر باید تجربه و تخصص پیدا کنند که مشکلات و علت های رفتاری دانش آموزان در موارد درسی، اخلاقی و انضباطی را متوجه شوند و آنها را برطرف نمایند. ضرورت این کار، آموزش آنها در این زمینه ها میباشد که باید جزء برنامه های اصلی آنان قرار گیرد.
- آموزش در مدارس بر اساس الگوهای ارائه شده توسط مرکز پویش تنظیم گردد.
- مرکز پویش بر اساس رویکردهای نوین آموزشی و با توجه ویژه به رویکرد شناختی، در حال تدوین مدل آموزشی مهرهشتم میباشد. بدیهی است که قسمت های ساخته شده مدل با مدیریت مدیر مدرسه و کمک مرکز پویش باید در مدارس مستقر شود. در قسمت های باقی مانده مدیر پس از استعلام از مجتمع، مطابق با دانش خود و توافقات با مجتمع عمل خواهد کرد.
- سیستم آموزشی با رویکرد یادگیری توسط دانش آموز تنظیم گردد.
- رشد هر فرد با خودش مقایسه گردد و از مقایسه دانش آموزان با هم پرهیز شود.
- سعی شود در مقطع ابتدائی استعدادها و توانائی دانش آموز شناسائی و مشاوره های مؤثری برای ادامه مسیر عامی و شغلی به اولیاء وی داده شود.
- تعداد آزمون ها در طول سال نباید زیاد بوده و بیشتر ارزیابی از فعالیت دانش آموزان در کلاس صورت پذیرد و سیستم آموزشی از معلمان بخواهد که گزارش وضعیت درسی و اخلاقی دانش آموزان را مرتب ارائه نمایند.
- سیاست جذب معلمان با ساعات بیشتر و کم کردن تعداد معلمان جزء برنامه های واحدهای آموزشی قرار گیرد.
- ساعات درسی و زمان فعال مدارس نباید خیلی در هر سال تغییر کند. لازم است طوری برنامه ریزی گردد که حداقل ۳ تا ۵ سال ساعات درسی و زمان شروع و پایان هر روز و تعطیلی یک روز و یا نیم روز مشخص و برای این مدت قابل تغییر نباشد.
- موضوع زبان انگلیسی، عربی، قرآن، کامپیوتر، هنر، خط و نقاشی و طراحی در برنامه ریزی درسی از پیش دبستانی تا دبیرستان برنامه ریزی گردد و مسئولیت هر مقطع در پیوستگی آموزش این موضوعات معین باشد.
- با ایجاد سازمان یادگیرنده و توجه به دانش محور بودن کلیه فعالیت های مدارس، مدیران در جهت ایجاد یک مدرسه ی الگو متناسب با نیاز حال و آینده جهان تشیع تلاش خواهند کرد.