سیاست های کلان موسسه نوآوران آموزشی شمس الشموس


  1. مدیران مدارس می­بایست با توجه به سیاست­ های کلان ابلاغی (این سند) و درچهارچوب وظائف و اختیارات فعالیت نمایند. ( سند اختیارات و وظائف مدیران)
  2. کلیه کارکنان مدارس می­بایست سند وظائف و اختیارات خود را از مدیر دریافت نمایند.
  3. در هر مدرسه باید کلیه اقدامات اولیه و ضروری برای شکل­ گیری مدرسه ( نقطه صفر مدرسه)، مستند و در قالب­ هائی همچون فرآیندها، آئین­نامه­ ها، چک لیست­ ها، دستورالعمل­ ها، صلاحیت­ ها و آموزش­ ها و شرح وظائف و ساختار و ارتباطات منابع انسانی، برنامه ­های تربیتی و آموزشی و مدیریتی و اجرائی، معماری و تجهیزات مورد نیاز، برنامه درسی و اهداف درسی دروس و طرح درس­ ها، نظام ارزیابی و بهبود مستمر، نظام گزارش دهی و … که برای فعالیت اولیه هر مدرسه لازم است، در قالبی که به پیوست ارائه می­شود تنظیم گردد.( سند عناوین کلی مدرسه)
  4. در برنامه­ ریزی مدارس باید به سند اهداف و سیاست ­های ابلاغی توجه شود.
  5. شعار مدرسه”­یادگیری برای زندگی معنوی”بوده که شامل سه کلید واژه است، لذا در برنامه ­ریزی ­ها به نقش دانش­ آموز در یادگیری، به جنبه ­های مذهبی و اخلاقی و آموزش مهارت­ های زندگی باید توجه شود.
  6. مدیر باید دارای سیستم مستندسازی، سیاست ‏ها، مصوبات جلسات، آئین‏نامه‏ ها، فرآیندهای انجام کار، گزارشات و … باشد.
  7. مدیر مرکز توجه به جذب منابع انسانی با بالاترین کیفیت و مدارک مرتبط و مناسب و دقت در نگهداری آنان داشته باشد. ( سند منابع انسانی)
  8. مدیر مرکز باید سعی بر کوچک کردن سیستم‏ های اداری و بهینه کردن هزینه‏ های جاری داشته باشد.
  9. سبک مدیریتی مؤسسه مدیریت مشارکتی بوده، لذا مدیر موظف است سازوکاری اتخاذ نماید تامشارکت همه ذی­نفعان در تصمیم سازی­ ها و تصمیم­ گیری ­ها لحاظ شود.
  10. برنامه ریزی لازم برای داشتن محیطی صمیمی، که در افراد حس تعلق داشتن به محیط کار ایجاد شود.
  11. حرکت در مسیر ارزش­ های والای انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و مبری کردن محیط مدرسه از جناح‏ بندی‏ های سیاسی بگونه‏ ای که هیچ کس اجازه تبلیغ و ارشاد دانش ‏آموزان به جناح خود را ندارد. البته این موضوع بدین معنی نمی‏باشد که جهت آگاهی سیاسی دانش ‏آموزان اطلاع‏رسانی صورت نپذیرد. بلکه محیط از نظر علمی باید این زمینه را فراهم نماید که در بحث و گفتگوهای تنظیمی نقطه نظرات و اعتقادات جناح‏ های مختلف سیاسی بدون اعمال نظر خاصی تبیین و روشن گردد.
  12. پرهیز از بکارگیری نیروهای تند سیاسی که باعث شود مدرسه جناحی تلقی شود.
  13. برنامه‏ ریزی برای بازدید از مدارس دیگر و غرق نشدن در فضای درونی مدرسه و برقراری ارتباط بیرونی و استفاده از تجربیات دیگران.
  14. توجه شود که در تربیت، همه افراد و همه رفتارها نقش دارند و مسئولیت تربیت با فرد خاصی نمی‏تواند باشد. لذا برنامه ‏ریزی طوری انجام گیرد که نقش همه افراد در آن لحاظ گردد.
  15. معلمان کلاس، معلمان پایه و راهنما مدیریت تربیت را به عهده دارند نه این که خود به تنهایی بخواهند به تربیت دانش ‏آموزان بپردازند لذا باید ابتدا نقش اولیاء، نقش معلمان، نقش کارکنان و نهایتاً نقش خود دانش‏ آموزان را در امر تربیت مشخص و آن را مدیریت کنند.
  16. با توجه به نقش تعیین کننده اولیاء در اثربخشی اقدامات مدرسه، مدیر در گزینش دانش ­آموزان به همراهی و هماهنگی اولیاء آنان با اهداف و روش­ های مدرسه توجه می­کند.
  17. تا حد ممکن از قضاوت در مورد شخصیت و عملکرد افراد اعم از کارکنان، اولیاء و دانش ­آموزان پرهیز کرده و در رابطه با مسائل مورد نظر گفتگو نمایند.
  18. برقراری عدالت در توجه به دانش ­آموزان و اختصاص وقت متناسب با نیاز آنان و برقراری رابطه محبت آمیز با همه آنان و پرهیز از تفاوت گذاشتن در رابطه با دانش­آموزان بر اساس توانائی تحصیلی، روحیات اخلاقی و مانند آن.
  19. ضمن عمل به مسائل اخلاقی و شرعی توسط همه ارکان مدرسه، به گونه­ ای عمل نمایند که فضای مدرسه سوق دهنده به مسائل شرعی و دینی بوده، در کنار آن به تقویت باورها و ایجاد رفتارها و عادات مناسب بپردازند.
  20. با رعایت آزادی­ های فردی و ایجاد فعالیت­ های تکمیلی مناسب، به توسعه مهارت­ های زندگی و مسئولیت پذیری آنان توجه شود.
  21. با پرهیز از اجبار در تربیت مذهبی، بر مراجعه به فطرت و عقل برای انتخاب دین تأکید گردد.
  22. در تربیت دینی، آشنایی دانش ­آموزان با مفاهیم دینی از طریق داستان­ ها و عبرت­ ها، یادآوری نعمت­ ها، موعظه حسنه، تذکر، تعقل و تعلیم حکمت مورد توجه قرار گیرد.
  23. به نیاز دانش ­آموزان در مشارکت در امور مربوط به­ خود در مدرسه به جهت رشد شخصیتی آنها توجه شده و به گونه ­ای برنامه ­ریزی شود تا دانش آموزان در فرایند­های مرتبط امکان مشارکت در تصمیم ­گیری و اجرا داشته باشند.
  24. در آموزش به درک مفاهیم توسط دانش ­آموزان توجه گردیده و از انتقال صرفِ اطلاعات و دانش به آنان پرهیز شود.
  25. معلمان پایه و راهنما در زمینه ایجاد انگیزه و علاقه‏ مندی دانش ‏آموزان پرداخته و بیشتر باید تجربه و تخصص پیدا کنند که مشکلات و علت‏ های رفتاری دانش ‏آموزان در موارد درسی، اخلاقی و انضباطی را متوجه شوند و آنها را برطرف نمایند. ضرورت این کار، آموزش آنها در این زمینه‏ ها می‏باشد که باید جزء برنامه ‏های اصلی آنان قرار گیرد.
  26. آموزش در مدارس بر اساس الگوهای ارائه شده توسط مرکز پویش تنظیم گردد.
  27. مرکز پویش بر اساس رویکردهای نوین آموزشی و با توجه ویژه به رویکرد شناختی، در حال تدوین مدل آموزشی مهرهشتم می­باشد. بدیهی است که قسمت­ های ساخته شده مدل با مدیریت مدیر مدرسه و کمک مرکز پویش باید در مدارس مستقر شود. در قسمت­ های باقی مانده مدیر پس از استعلام از مجتمع، مطابق با دانش خود و توافقات با مجتمع عمل خواهد کرد.
  28. سیستم آموزشی با رویکرد یادگیری توسط دانش ‏آموز تنظیم گردد.
  29. رشد هر فرد با خودش مقایسه گردد و از مقایسه دانش­ آموزان با هم پرهیز شود.
  30. سعی شود در مقطع ابتدائی استعدادها و توانائی دانش ­آموز شناسائی و مشاوره­ های مؤثری برای ادامه مسیر عامی و شغلی به اولیاء وی داده شود.
  31. تعداد آزمون‏ ها در طول سال نباید زیاد بوده و بیشتر ارزیابی از فعالیت‏ دانش‏ آموزان در کلاس صورت پذیرد و سیستم آموزشی از معلمان بخواهد که گزارش وضعیت درسی و اخلاقی دانش ‏آموزان را مرتب ارائه نمایند.
  32. سیاست جذب معلمان با ساعات بیشتر و کم کردن تعداد معلمان جزء برنامه ‏های واحدهای آموزشی قرار گیرد.
  33. ساعات درسی و زمان فعال مدارس نباید خیلی در هر سال تغییر کند. لازم است طوری برنامه‏ ریزی گردد که حداقل ۳ تا ۵ سال ساعات درسی و زمان شروع و پایان هر روز و تعطیلی یک روز و یا نیم روز مشخص و برای این مدت قابل تغییر نباشد.
  34. موضوع زبان انگلیسی، عربی، قرآن، کامپیوتر، هنر، خط و نقاشی و طراحی در برنامه ‏ریزی درسی از پیش‏ دبستانی تا دبیرستان برنامه‏ ریزی گردد و مسئولیت هر مقطع در پیوستگی آموزش این موضوعات معین باشد.
  35. با ایجاد سازمان یادگیرنده و توجه به دانش محور بودن کلیه فعالیت­ های مدارس، مدیران در جهت ایجاد یک مدرسه­ ی الگو متناسب با  نیاز حال و آینده جهان تشیع تلاش خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست