ایجاد مهارت های قرن بیست و یکم در دانش آموزان

دانش، مهارت‌های زندگی، عادات، ویژگی‌ها و مهارت‌های شغلی که برای موفقیت دانش‌آموز در دنیای کنونی اموری حیاتی هستندو مهارت‌های قرن بیست و یکم نامیده می‌شوند. مهارت های قرن ۲۱ در برنامه های استراتژیک مؤسسات آموزشی پیشرو برای آماده سازی بهتر دانش آموزان برای شغل و زندگی خود گنجانده شده است. مرتبط ترین مهارت ها شامل “تفکر انتقادی”، “همکاری “و “مهارت های حل مسئله” است

ماهیت مهارت های قرن ۲۱ برای دانش آموزان

امروزه مهارت های یادگیری و نوآوری در قرن بیست و یکم به دلایل زیر اهمیت دارد:
– این مهارت ها باعث موفقیت در دوره های سطح بالا و محیط های کاری می شود
– دانش آموزان برای مشاغلی آماده می شوند که امروزه هنوز محبوبیت ندارند و حتی بوجود هم نیامده اند . چنین آمادگی شغلی باید آنها را با مهارت هایی تجهیز کند که آنها را برای ناشناخته ها آماده کند
– عصر اینترنت اطلاعات گسترده ای را در دسترس دانش آموزان قرار داده است. آنها باید مهارت پردازش و تجزیه و تحلیل این اطلاعات را از طریق غلبه بر چالش های پیش آمده در هنگام هدایت موقعیت های اجتماعی و سایر شرایط داشته باشند.
– دانش نظری از کتاب های درسی دیگر کافی نیست. دانش آموزان باید کاربرد عملی خود را برای حل موثر مسائل پیچیده درک کنند.

مهارت های مهم قرن ۲۱ برای دانش آموزان

فهرست مهارت‌های یادگیری قرن ۲۱ که باید در تجارب یادگیری دانش‌آموزان گنجانده شود به شرح زیر است:
خلاقیت
حل مسئله
تاب آوری
همکاری
سواد اطلاعاتی
سواد رسانه ای
سواد اجتماعی
مسئولیت اجتماعی
مهارت های نوآوری
مهارت های تفکر
آگاهی جهانی
خود کنترلی
مهارتهای اجتماعی
مهارت های سوادآموزی
تفکر انتقادی
مهارت های ارتباطی
مهارت های فناوری و سواد دیجیتال
علاوه بر یادگیری موضوعات کلیدی آکادمیک، مهارت های قرن بیست و یکمی زیر باید به دانش آموزان آموزش داده شود. تمامی مهارت های فوق به دسته های زیر طبقه بندی می شوند:
مهارت های یادگیری: این مهارت ها شامل تفکر انتقادی، خلاقیت، ارتباط و مهارت های همکاری است.
مهارت‌های زندگی: این مهارت‌ها شامل یادگیری انعطاف‌پذیر، اجتماعی، سازنده و یک رهبر خوب است
مهارت های سوادآموزی: این مهارت ها شامل یادگیری در مورد فناوری و رسانه برای مجهز شدن به فناوری اطلاعات است.

ساخت مهارت های قرن بیست و یکم

یادگیری مهارت های قرن ۲۱ برای اطمینان از ارتباط در عصر کنونی اولین گام به سوی پیشرفت است. بنابراین، باید یک برنامه ریزی مناسب برای اطمینان از کسب مهارت های مورد نیاز دانش آموزان انجام شود. برخی از راه های انجام این کار در زیر توضیح داده شده است:
الف – ایجاد ظرفیت کارکنان
معلمان و کارکنان باید مهارت هایی را که دانش آموزان باید بیاموزند، درک کرده و مدل کنند. مهارت های قرن ۲۱ باید در توسعه شخصی کارکنان پیاده شده باشد تا شایستگی ها در دانش آموزان رشد کنند.
ب- ایجاد محیطی مبتنی بر پرسش در کلاس درس
دانش آموزان زمانی یاد می گیرند که آزادانه سوال بپرسند و پاسخ آنها را دریافت کنند. یادگیری مبتنی بر تحقیق می تواند دانش آموزان را در مسیر یادگیری خود با انگیزه نگه دارد.
ج- تشویق به همکاری
یک محیط کلاس درس مثبت بهینه برای افزایش همکاری بسیار مهم است. دانش آموزان موجودات اجتماعی هستند و از این رو باید از هر فرصتی برای کمک به آنها در تشکیل تیم و گروه های کوچک استفاده کرد. این به تقویت مهارت های گفتاری و زبانی آنها کمک می کند. علاوه بر این، آنها همچنین یاد می گیرند که با هم به اهداف خود برسند.
د- بر توسعه مهارت های تفکر انتقادی تمرکز کنید
یادگیری فقط شامل به خاطر سپردن و به خاطر سپردن چیزها نیست، بلکه شامل توسعه مهارت های تفکر انتقادی است. این به دانش آموزان کمک می کند تا فراتر از درک ساده هر اطلاعات حرکت کنند. با چنین مهارت هایی می توانند مسائل را حل کنند، به نتیجه برسند و مسائل را تعمیم دهند، با ترکیب اطلاعات موجود، الگوهای جدیدی را شکل دهند و بر اساس شواهد و معیارهای خاصی قضاوت کنند. به دلیل تمام این مزایا، معلمان فعالیت هایی را در کلاس های درس معرفی می کنند که تفکر انتقادی و مهارت های زبانی را توسعه می دهد.
ه- تقویت خلاقیت در دانش آموزان
وقتی دانش‌آموزان خلاق باشند، می‌توانند هر آنچه را که آموخته‌اند به شیوه‌ای جدید بیان کنند. بنابراین، هنگامی که برای ترکیب و شخصی سازی دانش تلاش می شود ، تجربه ای ایجاد می شود که حتی زمانی که تحصیلات آنها به پایان رسیده است، برای دانش آموزان باقی می ماند.
و- مهارت های ارزشیابی دانش آموزان
وقتی چیزی اندازه گیری می شود، این تصور را ایجاد می کند که مهم است. بنابراین، جمع‌آوری منظم اطلاعات در مورد پیشرفت دانش‌آموزان در کسب مهارت‌های قرن بیست و یکم مهم است. این می تواند داده های کیفی، کمی یا توصیفی باشد. معلمان دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند تا نظرات خود را به گزارش کارت‌های مهارت‌های خود اضافه کنند.
ز- توجه ویژه به دانش آموزانی که خارج از مسیر هستند
داده های جمع آوری شده در مورد مهارت های قرن ۲۱ دانش آموزان باید برای معلمان قابل اجرا باشد. مناطق خاصی با تعیین شاخص‌هایی در برابر پارامترهای مختلف مانند یادگیری اجتماعی-عاطفی دانش‌آموزان یا مهارت‌های قرن ۲۱، رفتار، حضور و غیاب آن‌ها و دانش آموزان ، سیستم‌های هشدار اولیه را اجرا می‌کنند.
تصمیمات مبتنی بر داده توسط معلمان با چنین جزئیاتی اتخاذ می شود تا اطمینان حاصل شود که هر دانش آموز در مسیر درست قرار دارد. در صورتی که کسی از مسیر خارج شود، معلمان تمرکز ویژه ای می کنند تا او را با اهداف هدف هماهنگ نگه دارند.
ح- اجازه دادن به دانش آموزان برای هدایت یادگیری
صرف نظر از اینکه چه استراتژی هایی در مؤسسات آموزشی اجرا می شود، معلمان باید بدانند که بهترین محیط یادگیری به دانش آموزان احساس توانمندی می دهد.
معلمان کارآمد به عنوان تسهیل کننده ای عمل می کنند که دانش آموزان را الهام می بخشند و آنها را راهنمایی می کنند تا ضمن یادگیری مهارت های جدید، خود را کشف کنند. آنها به دانش آموزان اجازه می دهند که خودآموز باشند تا آنها عاشق یادگیری در طول زندگی خود باشند، نه اینکه صرفاً به اجبار برای تکمیل برنامه درسی باشند. این تضمین می کند که دانش آموزان پس از مدرسه یا دانشگاه به بهترین وجه برای زندگی خود آماده هستند.

نتیجه

اجرای راهبردهای فوق می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مهارت‌های قرن بیست و یکم را در کنار دانش منظم کتاب‌های درسی کسب کنند. در ابتدا، برخی ممکن است سازگاری با این روش جدید یادگیری را دشوار بدانند، اما به تدریج، این کار باعث می شود که آنها احساس قدرت کنند. آنها شروع به تفکر انتقادی و خلاقانه خواهند کرد و با رویارویی کارآمد با چالش ها برای رشد در دنیای رقابتی مناسب تر خواهند بود.
با سامانه مدیریت یکپارچه مدرسه ” درس افزار “، مدارس به راحتی می توانند تقریباً تمام کارهای سختی را که در غیر این صورت پرزحمت و وقت گیر هستند را خودکار کنند. پورتال LMS ، مدیریت عملکرد، سیستم مدیریت حضور و غیاب و ارائه کارنامه ، رصد دانش آموز ، شخصی سازی آموزش ، ثبت مشاهدات مشاورین و کلی توانمندی موجود در پلتفرم” درس افزار ” آن را به یکی از بهترین راه حل ها برای آموزش مهارتهای قرن بیست و یکم تبدیل می کند .

 

©️ تهیه شده در #درس_افزار
🔗 https://darsafzar.ir/21thcenturyskills

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست